Thursday, September 15, 2011

nak wordless tapi tak boleh!

Jam menunjukkan jarum 12 tengahari tepat...
aku dah gelisah...
lauk tengahari dah masak...
nasi putih dah masak....
sayur? err.. semalam dah makan, harini tak payah sayur.... 
bapaknya tiada disini nak membebel....

jam menunjukkan 12.02 tengahri...
hadoi....dari tadi cuma 2 minit je berlalu? lambatnya masa berjalan...
dalam kepala dah tak keruan...
nak pindah utarid? zuhrah?.. walaupun lebih dekat dengan matahari, tempoh seminitnya lagi lama dari bumi...
aarrrghhh....

betul-betul tak keruan...
ke dapor.. ke toilet... ke bilik.. bukak tv.. tutup tv....
dengan harapan dapat mempercepatkan masa berlalu...
dia janji nak datang hari ni...
janji dia tak pernah bohong.

jam 1 tengahari...
sakit perut pula....
sabar... sabar....
ku pulas hujung baju ala ciksom....
tak boleh fokus menyampaikan hajat jika ada hajat lain yang masih tertangguh...

jam 2.... 
penat menjenguk tingkap...
aku terlelap....  cik mat yang tak reti apa, tengok ibu lelap, dia join sekali...
hampir jam 3... sepatutnya ke sekolah jemput budak...
arghhhhh..... depa balik sendirilah.... 
bebudak yg ada kenderaan takde makpak yang jemput... manjang aku jalan kena tinggal...
tunggu depan pintu saja harini...

jam 4... keluar ambil abang...
ajik!! kalau dia datang, sambut!!

ku pecut kereta bapaknya sampai nak tercabut tayar!
sib baik ada balai polis sebelah sekolah..
kalau tidak, aku tekan minyak sampai ke pintu besar...

speed limit depan skola 20miles/hour je.... tak sayang duit?


jam 5... masih menunggu.... ngadu kat abe gapo...
aku kuciwa....
abe gapo kata.... benda kecik je... sabar jelah...

hah! sampai hati dia kata kecik!!
kecik pada dia belum tentu kecik pada orang lain!
sama seperti besar gelang dia belikan , tapi pada aku masih tahap KECIK.. heh...


jam 5.05....!!!!

!!!
!!!
!!!
!!!





yea.. kiriman dari Perak..... tapi singgah NY dulu....
pandai sungguh depa recycle..



jeng jeng jeng!!!!
.
.
.
.




 ai lap yuuuuu!!!!!!!!!!!!!
malam ni kari kicap.... esok masak lemak kicap..... lusa , sup kicap!







dapat fridge magnet as a token of gratitute for being a customer yang sangat kecoh....


Wednesday, September 14, 2011

camero untuk ajik, mini cooper untuk syasya...

Semua ketahui bahawa kenderaan amat penting dalam kehidupan harian..
bayangkan.....
cuba bayangkan.....
kita celik mata...., 
di pagi hari....
tiada satupun kenderaan yang ujud di muka bumi....

semuanya hilang..
jalanraya sunyi sepi...
porch depan rumah lapang...
tiada lagi bunyi kereta menderum....bunyi basikal.... errr... menyikal? 

semuuuuua orang berjalan kaki....
anak-anak.... kakak-abang.... pakcik-makcik....
berpayung.. bertongkat.... berpegangan tangan.....
berjalan kaki...

cuba bayangkan....
nak pergi jusco pun susah kan.... apatah lagi mid valley....


kata orang...., 
setiap langkah ke masjid diberi pahala....
tapi kufur nikmatlah jika ada motor tetapi tetap berjalan kaki....
udahlah berpeluh masam, sampai masjid ...., semput.
bagaimana mahu meneruskan ibadat...

maka diatas kesedaran itu....
ajik dan syasya perlukan kenderaan untuk menimba ilmu....
kan besar pahala langkah yang di aju untuk menimba ilmu...


maka kaktek sediakan kenderaan untuk mereka....
kalau mampu belikan camero dan mini cooper...
kenapa harus belikan kereta lembu atau unta?  



sebelum tu...
heepp !!!..... sabau....
meh layan dulu slipa jamban aka flip flop kaktek depan sekolah....






unlock kenderaan.............
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.






start enjin........







pokcik trafic yg setia tiap pagi dan petang....







atas permintaan dieya, porsche cik mat... (mana boleh org lain dapat, dia tak dapat wei.....)







nantikan wordless rabu esok untuk gambar gempak kaktek nak tepek...
gempak astro pun kalah.
tungguuuuu............

cerita buah pear........ betul buah pear... bukan cerita lain...

Harini segar sikit....
sebab apa?
sebab tak poser...hehehe...

weather forecast 38C.. hari paling panas sejak minggu lepas.
Semalam poser ganti pun pengsan je siangnya... menjelang petang manjang naik hangin...
abih pahala poser nya dah.
maka hari ni skip le sehari.... sebab dibolehkan kan skip kan... tu yg payah nak abih tu...
Cemanalah nak sambung poser 6.

Kaktek tak combine poser walaupun ada yang kata boleh ada yag kata tak boleh.
Tak jumpa dalil sohih maka timbullah khilaf.. berbeda pandangan.

Ada yang kata nanti khufur nikmat jika tak combine...
ada yang kata pahala besar jadi pengorbanan kenalah besar...
nanti sembahyang wajib dgn sembahyang sunat pun nak combine...
maka takleh ler combine poser jugak..

maka terpulang kata hati masing-masing...
mana yang dekat di hati, itulah kita persetujui..
takyah gaduh-gaduh.... sedangkan yg arif pun tak jumpa persetujuan
apatah kita yang bacaan fatihah pun belum tentu betul...
pahala poser pun belum tentu dapat..


betul tak?

gaduh je entah2 poser 6 nya tak di buat pun..... kecoh je lebih...
macam aku.... ngeh.



hari ni pagi2 bekfes buah pear...
seronok la nampak buah ni di asia market hujung minggu lepas...
oleh kerana saiz yang bagak, capailer 2 biji...
sebijik kang gaduh tak cukup...




rega tak tengok...
takat 2 bijik je takkanlah mahal ye dak?

haa yelah....
lain kali tengok rege dulu....
korean pear namanya....

2 bijik kena 7 dollar!!!

7 dollar ?????!!!
chaisss.... mangga epal bagak 7 bijik pun cuma 10 dollar.






dah scan di cashier pulak tu... segan nak pulang balik...




rasa buah pear lah!

sekian cerita buah pear... betulkan cerita pasal buah pear?....bukan cerita lain.....

Monday, September 12, 2011

entry lemau...

Terima kasih atas nasihat dan keprihatinan kawan-kawan ke atas pengaruh terhadap Syasya.
Iya... jika kata orang menjaga sekandang lembu lebih senang dari anak dara seorang...
kaktek takleh mengiyakan sebab tak pernah jaga lembu... hiks..

Oleh sebab weekdays abe gapo takde,
tugasan menjadi tiger mom terletak 100% di bahu kaktek.

InsyaAllah dengan sokongan semua, kaktek akan sentiasa update perkembangan terkini
buat pengajaran di samping menunggu pandangan dari kawan-kawan semua...

(skemanya ayat,....)

Hujung minggu lepas memang sibuk...

Jumaat malam ada open house lagi....
juadahnya disediakan beramai-ramai...


agak-agaknya yang mana satu hasil air tangan kaktek?



oh tiada di situ....


mungkin di sini pula?



tak boleh nak teka?

haaaa.... sebab memang takde...hikhik...
kaktek tolong goreng ayam je.... ok aper.. bukan calang orang punya kesabaran menggoreng ayam...
tawwww.......


habis makan, dah jadi tradisi group ni datang paling awal jam 6 petang dan balik paling lewat jam 11 malam... siap tolong kemas meja sambil pokpek...., basuh pinggan sambil pokpek..., kutip sampah sambil pokpek...... mop lantai je simpan untuk tuan rumah buat esok pagi....





dan pasti Syasya dapat pengaruh yang baik di kalangan orang kita sendiri...



Nasyid anak-anak sewaktu acara sambutan lebaran anjuran Indo community Sabtu lepas.

Sekian entry sedikit lemau dan lambat sikit nak warm up.... monday blues daa.....

Friday, September 9, 2011

tempe dan keju.....

Kisah 3 sekawan..... Shirley, Sarah dan Syasya...

Purple beg Syasya.
Pink beg Sarah.



Kenapa beg Sarah di rumah kaktek?
Waktu balik sekolah ada segerombolan geng-geng yang berjalan kaki, naik beskal, naik scooter yang tinggal dikawasan perumahan berhampiran.

Semalam ke sekolah Syasya naik beskal.
Pagi2 lagi si Shirley dah ketuk pintu ajak pi sekolah.

Kaktek gitau Syasya belum pandai berbasikal...
Shirley bagi alasan memacam... dia tolong ajar lah.. dia tolong monitor lah... dia tolong jagalah....
memang susah nak kata TIDAK dengan anak omputih sorang ni

Masa balik, beg Syasya letak di stroller cik mat, Sarah pun sibuk nak tumpang...
lepas tu dia belasah kayuh beskal laju2 sampai rumah dia...

laaaa.........
kat mana rumah dia?!!!
kaktek pun tatau...

udah aku nampak macam orang mengong pegang beg takde tuan....



Hari ni Syasya kena pi sekolah bawak 2 beg.

Tu belum cerita melayan Sarah yang pok pek juga ajak Syasya main di rumah dia..
tapi katanya maknya pesan jangan bawak kawan balik...
katanya sebelum maknya balik, dia akan suruh Syasya balik....

konon paling bestlah plan dalam kepala otak dia tu...
kaktek pun jadi sengal melayan bebudak ni...


Semalam Shirley bagi alasan kunci rumah dia takleh guna untuk buka  pintu rumah...
kira alasan baik le nak main dgn Syasya sementara menunggu nenek Debra balik kerja.

bilik Syasya jadi tongkang pecah..






petang sambung main...





Yang kaktek peratikan,
bebudak anak omputih ni tak takut bercakap dgn orang tua...
auta pun boleh tahan banyak....

walaupun parents depa suka layan anak bercakap
tapi sampai tahap TIDAK, mereka tegas...

Kita Asia, tak perlu kata TIDAK dengan tegas, anak2 dah ikut kata...
tanpa persoalkan apa-apa...


maka kesimpulannya mak asia yang lemah gemalai (seperti kaktek...hek hek...)
selalulah kena buli dengan anak-anak seperti Shirley dan Sarah....

hadeh....

Thursday, September 8, 2011

kau kulikan aku.... aku kulikan kau.....

Jiran selang satu rumah si Shirley cucu Debra ni selalu mengendeng nak berkawan dengan Syasya.
Ajak jadi playdate ... ajak pi sekolah sama-sama ... mulutnya non-stop bercakap.

Oleh sebab saiz nya yang besar dan tua setahun, kaktek fikir bagus gak tu...
boleh borong jadi bodyguard Syasya sekali... heh.


Semalam dalam perjalanan balik sekolah, anak omputih yang mencecer je ni beritau dia nak lelong beskal pink nya 10 hengget dan suruh kaktek belikan untuk Syasya.

Syasya tak reti naik beskal pun tapi since dia memang mintak beskal bila balik Msia nanti, ok jugak sementara masih di sini.... nak balik kang derma je...

Bila kaktek nak bayar pada neneknya si Debra petang semalam .... dia suruh ambik free....
(nenek Debra idakler tua sangat.... kaktek teka dalam awal 50an je)

wah! rezeki..... orang berbudi kita berbahasa... orang memberi kita ambik jelahkan....




karat le sikit tapi kalau beli sendiri besi rege 10 hengget nak lentur sendiri jadi beskal...
majik le tuh!


Petang semalam Shirley jadi kuli ajar Syasya naik beskal.






Lepastu anak aku pulak jadi kuli ngejar dia dari belakang!






Kenapa Shirley duduk dengan nenek?
haa.. standard aarr.... kisah suka-suka buat anak pastu blah...
tinggallah tok nenek terkontang kanting jaga cucu 2 beradik...

Nauzubillah lah jadi pada anak cucu kita..
moga anak cucu kita reti beranak, retilah jaga anak sendiri...
nek dah tua.. mana nak berblogging.. mana nak nengok cucu...
mana dok risau atok keluar tak balik2 takat beli nasi lemak kat gerai cewek indo hujung simpang...  huhu...




Cik Mat ngendeng2 depan Debra.. dapat scooter free....




Lesson learnt:

Tak rugi berbaik dengan jiran, dapat barang free...
tapi korang berbaik dengan kaktek... dapat baca blog free jelah ekkk... ....