Saturday, June 26, 2010

entri ilmiah... ban MSG!!

MSG adalah monosodium glutamate... bukan msg dalam inbox korang..

Mana jumpa MSG nih?

dalam semua jenis makanan segera dia supermarket..... samada di jasko ka..giant ka... wal-mart ka.... (oleh sebab aku dok amereka.. wal-mart kena sebut lah ek... bukan aku eksyen... saja kasik korang jeles jek..)..


Makanan di semua warung jualan makanan... restoran.... mee bandung kaa.. mee udang ka.. sambal nasik lemak ka.... jangan gitau aku depa masak makan sedap-sedap tu tak letak MSG.
Makcik aku buat kuih lompang pun letak pak aji tauuuu....sodap giler cakapluu.....





Kalau korang tak caya aku tetiba sangat berilmiah hari ni.... meh le klik kat web di bawah yang mana aku pasti korang mesti malas kelik punya.....


http://banmsgnow.info/2008/12/can-msg-poison-your-brain/

Semua barang jualan.. sirap F&N ke.... coke, sprite.... semua ada MSG.
MSG bukan penyedap makanan tetapi bertindak sebagai pemanipulasi otak dengan memankinkan citarasa agar kita rasa makanan itu lebih sedap....

oooooohhhhh.... biar betik... aku pun baru tau.....







gambar hiasan yg ditangkap dari peti es aku.... huhu....







Apa kesan MSG?
Brain cell damage... walopun ada yg kata itu tidak bener sama sekali.... sukati koranglah nak caya mana satu....
Time ado kfc depan mata aku... aku tak caya gak... lagi aku dapat brain damage kalo tengok je tapi tak leh makan...

Bagaimana nak ban MSG?
jangan jadi pemalas... masak sirap macam aku.....(kes dengki aku takleh beli sirap F&N dah..) jangan beli sayur frozen... beli yg segar dan masak..., takyah makan kedai..(kes dengki jugak).., takyah beli junk food, fast food, kfc, mc donald, keni rojes, burger king, baskin robin....adeeeehhhh... aku taip je dah meleleh air liok.....

Amalkan pemakanan sihat... kalau idak.., seploh jam exercise mato ngan payung-dara pun sok-sok mampos gak...

2 comments:

kj said...

abis tu nak mkn ape?
doyan beku ada pak aji tak de motor gak ke?

ahkakbatik said...

kalo doyan tu anto mai Tulsa sah MSG nya expired tengah jalan...ngeeee....

antolaaaa.....antolaaaaa........