Wednesday, March 31, 2010

cuci-cuci day


Hujung minggu lepas adalah cuci-cuci day..... aku kerah tenaga buruh murah ni kemas bilik tidur, bilik study, cuci tingkap... kutip mainan ....

Ni bukan tenaga buruh free... kena bagi upah..... anak-anak millenium kan.. takde upah takmau buat keje....
Upahnya mandi dalam pool plastik belakang rumah....

Salah satu permintaan yang jarang aku perkenankan... udahlah tambah bil air singgit... (ya rabbi kedekut !).. yang ye nye aku jeles tak muat nak masuk berendam sekali...


Aku clearkan bilik study tingkat bawah sekali... buang single bed yang tak pernah guna angkut dari rumah lama... konon sayang nak buang tapi menyemak le pulak... besinya pun dah bengkok....

Aku memang suka buang barang... contrast dengan abe gapo semua benda nak simpan... jadinya kalau nak buang kena tunggu time dia takde...

Bukan katil je aku buang, monitor pc gedabak yang rasanya elok lagi kot (??tak koser nak pi cek) dan cpu rosak yang abe gapo simpan dekat setahun, rak kasut, kasut but, bantal besar... gedebushhhh... campak keluar!!

Satu kepuasan dapat kosongkan rumah dari benda yang menyakitkan mata.....

Aku pernah pergi rumah member aku yang penuh dengan barang... serious penuh!!
semua barang car boot sale, flea market dia angkut balik... gantung penuh dinding, bawah tangga, tepi tangga... tang syiling dia je aku rasa lega tengok sebab ada kipas ngan lampu je...


Omputih panggil apa? hoarder ? clutter?... tapi ada jenis hoarder yang pandai susun barang....

Kalau aku heran dengan mental thinking hoarder ni mengumpul barang... aku pasti depa pun heran dengan mental thinking aku yang tak pandai mempergunakan ruang...

So bak kata karam singh walia... anak tikus bawah tangga, anak serindit atas rumbia... sukati korang nak kumpul barang ke buang barang ke haper.. asalkan korang bahagia.... (sambil angkat-angkat tangan sekali ek..)

7 comments:

BaNaNaS! said...

yyuuuhuuuu.. dulu2 masa ai mudes ai pon suka kumpui barang2.. lepas umah ai kena tsunami jgn kata barang somi ai pon ai nk hangkut buang hikhikhik

ahkakbatik said...

ko memang.... blog bila nak hapdet? jadi sarang tikuih dah...

ahkakbatik said...

lupa nak habaq

-the above msg was sent via asus mini laptop-

razzlina said...

huh ! ai menchik komen yg las ketchap tuh!!!!!!

patin yg chic (hikhik) said...

ceeehhhhh da beli netbook ler tuuu.... poyo.. bha ha ha ha... weh.. kte da masuk stimix tau.... leh ar gayut hari2... bak mai no tipong... hehehe...

ahkakbatik said...

huh! gayut ngan ko watper.... laki ado tak layan aku... laki takdok tgh malam buto baru carik aku...

sf said...

hehe