Tuesday, June 23, 2009

sakit asthma bukan dak asmah


semalam aku mengulang ke sepital serdang ambik ubat asma anak-anak aku.... syasya tiap hari 2 kali sehari memang kena sedut ubat asma dia... bukan sebab dia sakit.. tapi ni preventer....

sejak kontraktor mangkuk hayun dok tarah bukit dalam 200 meter dari rumah aku... kengkonon dulu beli rumah ni sebelah bukit... walopun nak duduk ateh bukit, tak mampu... dapat sisi bukit pun oklaaaa....
dah 3 tahun dok sini.. bukit tu ditarahnya nak buat tesco.... nak wat camner.. bukit tu bukan aku yang punya....

sejak dari tu syasya ngan bebi kena asma attack sebulan sekali.... adalah dah 8 bulan tu hampir 8 kali laaa.... makanya pada suatu hari depa kena serang lagi.... dok ulang alik klinik sampai 4 kali dalam satu hari, ilang sabau aku ngan dokter nathan.... manjang nak suruh aku ngadap muko shah rukh khan pencen dia tuh.... aku teruih mintak surat pi sepital....

alkisahnya abe gapo beli insuran sepital kat bebudak nih tapi oleh sebab sepital swasta agak jauh dan nampak gaya anak pompuan aku dah semput sangat.. redah je ke sepital serdang... 5 minit je beb....
memula risau gak.. sepital gomen kan.... rupa-rupanya.... buruk khabar dari rupa..... canggih gila beb... gambonya korang carik kat gugel lah ek...

anak aku kena tahan 2 malam... abe gapo le tunggu... tu pun pepagi buta kol aku suh angkut bebudak gi sana.. kebuhsanan.. takdak astero katanya... yang letihnya kena layan student2 medic ngan trainee doktor mai interbiu... abe gapo kecut sebab dia tatau apa-apa... cecepat suruh aku ganti tunggu syasya... aku tak kisah... suko lagi adooo..... hikhik.... encem-emcem cecomei student2 medic tuh....

diakhir cerita walopun abe gapo kata anak-anak aku asma sebab inherit dari aku... tapi yang kena belasah ngan dokter adalah abe gapo....muaaaahahaha.... padan muka..... pehtu insap le kejap ngadap marlboro light tuh... kejap je.. hangat-hangat taik ayam nak berenti merokok.. will power tadak...

lepehtu sebulan sekali aku kena ambik ubat pree kat sepital.. pree beb... poie jelah.. kalo beli mau doploh hengget satu obat...
yang ni singulair untuk bebi... oleh sebab bebi tak pandai sedut gas, preventer ni serbuk campur dalam air botol dia..... sebab minum mende alah ni dah 2 bulan... bebi tak kena attack dah..


yang ni untuk syasya... yg oren tu flexotide untuk prevent attack... dia pun dah 2 bulan tak kena attack... yg ventolin tu when necessary je... dah 2 kotak tak bukak... sampai ujung taun aku leh bukak booth juai ventolin nih!!
nak beli? rege kengkawan laaa...

3 comments:

Ahkak Bling2 said...

Ahkak batik itulah yg anak2 aku guna dedlu masa di serang semput...tp la ni dah tadak lg..nnt aku jumpa ko la ahkak batik kesian anak ko tu. dah le anak ppuan sorg je...

dah tau dah cmne perasaan ko batik bila nak kena bersarung2 mcm tu...

Ahkak Bling2 said...

aku bg breakdown rega dlm rm150 le utk anak yg kena asma ni..tp 1 family boleh guna.

benda2 yg dlm gmbo ko paste tu ahkak, takutnya otak anak2 jd lembab je, dlm jangka masa panjang...

kesian kat anak2..

ahkakbatik said...

ko ni bunyik macam nak juai insuran jek...