Friday, January 22, 2010

peringatan buat lelaki

Hari ini aku terdetik untuk bercerita soal poligami. Persoalan yang paling jarang aku perkatakan di forum kerana aku tak layak untuk memberi pandangan atau nasihat kerana berkata-kata lebih senang daripada yang menghadapi….

Nasihat tipikal pada yang berpoligamikan lelaki hampeh……
“bolayan je laki kau… cari bahagia sendiri… kuatkan diri untuk anak-anak…”
Cakap senang… kalau kewangan bergantung sepenuhnya pada si lelaki.. macamana nak bolayan?

Nasihat tipikal pada yang berpoligamikan lelaki budiman…
“muhasabah diri… bukakan hati kerana payung emas menanti”..
Huh! Sekali lagi yang bercakap tu senang… laki keluar ngeteh setahun sekali pun dah mengamuk.. apalagi keluar ke rumah yang satu lagi..

Ni gara-gara hati aku amat terkesan dengan cerita dari ahkak forumer yang dihormati… mengahwini lelaki budiman tetapi berakhir dengan berkongsi cinta hati…..
Sesuatu yang amat tidak diingani oleh mana-mana wanita di dunia ini….

(macam sedap pulak ayat-ayat aku yang terbina hari ini…)

Hidup akak ini ibarat bunga orkid kembang mekar amat dikagumi oleh mana-mana pemerhati telah direntap kepercayaan dan hati oleh umat bergelar suami dengan alasan tipikal lagi…
“bukan isteri hilang seri atau hilang seksi tetapi jodoh datang lagi…”
Sebijik macam alasan bung mokhtar masa nak kahwin dengan si zizie.

Kepercayaannya hilang… hatinya menjadi kering… cintanya lenyap tidak berbaki…. Kemana pergi kemanisan hidup berpuluh tahun melayari bahtera tanpa masalah dan godaan besar tetapi ujian Allah datang jua…


Hatinya kini beku….. ibarat puteri ais di kutub utara… panahan mentari tidak bisa mencairkannya kembali…
Dia tewas dalam peperangan hati untuk memaafkan, melupakan dan meneruskan hidup…




Buat sang lelaki yang membaca atau terbaca…(kalau ada).. blog aku ni
….berfikirlah seJUTA kali untuk menduakan orang yang disayangi sesungguhnya terlajak perahu boleh diundur….

12 comments:

patin said...

uishhhh... nape kak tek arini? tensen tak dapat pahala ke semalam? bwahaha..

weh, owner blog ngetop 100% kat sanun tu ok jek leh redha.. apooooo la kak tek ni....

ahkakbatik said...

huh!! tu blog untuk org goblok daaaa....

bukan lelaki said...

peringatan untuk lelaki....err...bukan lelaki leh baca tak

BaNaNaS! said...

hahahah... suh ahkak forumer tu baca cite blog redha tu arrr... kalah citer nurkasih tahap kamben kena kasi punya redha...

mak Qaypow si penunggu rumah said...

entry ko kalini membuatkan haku ter-tunggu2..bila laaa laki aku nk kuar ni, bila laa laki aku nk kuar..las-las aku halau dier main badminton indoor court ngan along...hehehhhhh...bykkkk masa haku nk layan blog sinun

aritu cuba gak carik, saper aje laaa madam kok ni nak kasik gelemer......
seb baik patin kasik hint 100% ngetop, idak...sampai ke sudah tak katam2 lagii hihihihihi

mak Qaypow si penunggu rumah said...

weihh..appesal ayat2 goblog di celah-celah sinun skarang ni mcm sopan sgt hah??? takut plak haku nk mencelahhh...haku celah sinin jek la yerrr

ahkakbatik said...

aku pektis nak tuleh buku daa...citer cintun org takmo dah.. korang neh aku melankolik sikit pung tak boley!!..

mak Qaypow si penunggu rumah said...

Lufer plak arini kena bersopan sbb berkabung atas kemangkatan bapak sedara beta semlam

penunggu bertanduk said...

weihhh...laki si ecah tu skema mcm laki aku jekk...kengkdg mcm lagi baik drp laki dier ponnn....tapi salu aku carik gaduh / carik pasal ngan dier....tanak dengor / melawan sakap dier
kalo gegaduh aku salu sakap "kalo tak ske dpt makwe sore speaker, pegi carik laa makwe lain"
Dier kater "kalo nk bebila pon bole...di mana jua, is a matter of nak atau taknak aje"

something is wrong somewhere laaa......

Aku rasa kan...ecah tu baik sgt ...skema sgt

Sometimes it's not rewarding to be too honest & feminine ekekekeke

penunggu said...

erkkkk bilerkaler nyer haku kater ayat2 melangkolik ko bersopang sangtung hah????

Bloom said...

apa citer nie...? (buat2 tak faham)..hehehehe

ahkakbatik said...

takde pape.... jgn ko mengomel kat sini plak kang blog aku lembap nak upload!!