Friday, April 30, 2010

america i'm on my wayyy....



Pagi tadi aku ke American Embassy Jln Ampang untuk apply dependent visa aku dan anak-anak. Appointment set jam 8.50 am. Menurut rules yang depa bagi, tak boleh menghampiri gate embassy awal dari 10 minit awal dari waktu appointment... 8.40 laaa.. ni perkiraan matematik direct bukan soalan IQ...

Malam tadi aku dah bersedia ke rumah mak aku dulu...almaklum kampung aku betul-betul tengah bandar.... anak-anak cari rumah outskirt sikit... mahal lorrr.....

Kalau tak jem perjalanan cuma 15 minit...oleh sebab KL manader tak jem .... dalam setengah jam jugak baru sampai dan aku sampai tepat-tepat 8.40am..... punctual cakaplu...

Adik aku yang drive siap bawak mak aku sekali...(macam nak hantar aku gi haji le pulak..) dan anak-anak aku sumbat dalam kereta. Sebabnya cik mat tak pernah kena tinggal dengan orang lain kecuali bapaknya saja.

Untuk meminimisekan waktu dia berjauhan dengan aku, bawakle dia sekali mengantar. Lepastu mak aku umpanlah bebudak ni bekfes kat mana-mana mc donald sebelum balik rumah.

Sampai di depan pintu gate.. ya rabbi...aku hengat macam glemer aku sorang je nak pi amerika...haha...beratur dah orang ha!!!! choyyy....
tak glemer langsung...macam nak beli tiket bas jek!

Kena scan satu badan, lepastu kena scan hanbeg, lepastu tinggalkan henpon kat guard... tak dapat le aku mengabadikan gambar dalam embassy tu untuk tatapan.

Masuk ruang menunggu adalah dekat seratus orang sedang menunggu!!!! huwaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!! macam sepital gomennnnnnnn!!!!!!!!!!!!!

Tapi nombor lajulah depa panggil...last nombor 125 dan aku dapat no. 79. Yang pegang nombor 25 pun belum balik...... senak rasanya perut aku masatu risau memikirkan cik mat mengaruk mencari aku.

Mula2 tunggu 30 minit nombor dipanggil untuk pass dokumen..... sudah selesai
"please wait in the waiting room till we call you for fingerprints" kata amoi cina ...

Masa tunggu untuk fingerprints depa langkau nombor yg lebih besar dari aku... bengang betul.. adalah 40 mnit menunggu... lepas scan,
"good.... please take a seat..." kata auntie minah salleh ..

Amazingly.... Alhamduliilah tak tahu sebab apa, atas kesabaran aku yang ikhlas kot...(huhu... tadi baru menyumpah...)15 minit kemudian nombor aku melangkau 20 nombor lain dipanggil untuk interview oleh brother cina amerika...hek hek..hencemmm you..... tinggi, raut muka american tapi mata sepet..... sebijik mata ai you...... ngeeee......

Kalau sedari tadi aku dok perati dia tanya serius macam2 kat applicant yang nak ke amerika atas urusan bisness, aku punya kes takde hal langsung....

"How long you gonna be there?"
"maybe there will be baby no 5 in america?" (ngorat aku ekkk.....heh heh)
"tell me your kids name's again... just to make sure..."

Adalah dalam 3-4 minit dia ngorat aku... haha...
Aku keluar embassy tepat jam 11, bergegas ambik teksi balik setapak risaukan cik mat...... aleh-aleh nampak cik mat rilek je tengah mengorat tunang pakcik dia....

2 comments:

Anonymous said...

payah gak ek nak pi amerika?

mrs one said...

mumula haku baca tajuk "america i'm on my wayyy" , haku hengat ko dah on the way nak pi jumpa america ferrera idola ko tuhhhhhhhh