Monday, November 30, 2009

tajuk errr.... apa-apalah!

Hari ni aku sibuk sikit... kejut budak-budak pukul 8.30 pagi, mandi, minum milo terus bergegas ke hospital serdang ambil ubat syasya. Sepatutnya ambil khamis lepas, malas punya pasal... postpone ke hari ni.... kemudian ke kedai mamak azwath makan roti canai dan bergegas ke smart reader ambil report card.

Sekolah syasya periksa tak dapat nombor... dan aku tak kisah pun apa nombor dia dapat... takat tadika je.. cukuplah dia dah pandai membaca dan beriya cakap omputih .. memadailah ... daripada aku yang kena ajar membaca... haaa.... hat etek lagi!!

Teringat sulung mula membaca masa nak naik darjah 2.... bukan lembam atau dislexia atau autism atau down sindrom tau..... maknya yang tak reti ajar ....
Samada manjang aku naik suara atau manjang dia nangis..... semasa dia berumur 6 tahun ke 7 tahun, aku dan anak-anak ikut abe gapo berpindah randah sampai 8 kali!!...
setapak, surabaya, islamabad, karachi, setapak, seri kembangan, london dan sabah. Akhirnya dia pandai membaca masa aku upah tutor di sabah dan surprisingly she only took 1 week aje ngajar sulung membaca!!.... masa tu tatau mana aku nak letak muka!! heh....

Jadinya bila ajik dan syasya dah pandai membaca di umur 6 tahun kira bagus sangat dah tu...

Sekarang cabarannya mengajar syasya iqra' 2 sebelum masuk tahun 1 sebab bermula 3 tahun lepas, sekolah kebangssan menyediakan kelas tasmi' (kelas ngaji) 2 kali seminggu.... Elehhh bunyi maca senang je ek... tapi cabaran besar bagi aku dengan campur tangan cik mat... huh!! betul-betul menguji kesabaran...

Aku tak mau kat sekolah nanti syasya antara yang tak kenal huruf... malu jadi mak weh!!




Ni gambar-gambar pergi kenduri kawen di rumah atok saudara, taman bukit cheras. Sejak abe gapo takde.. terer dah aku drive cari jalan...

kalau idak... masuk kereta, pakai spek mata lalat... membuta... heh heh.... kalau tak pakai spek abe gapo nampak aku tido kang kena ketuk kepala...





Dan mamat myanmar dah potong rumput untuk otomen-otomen berlian main bola kat laman... tu hari abis lari nyamuk-nyamuk kat celah-celah lalang bila otomen-otomen datang serang dengan bola...

Jangankan nyamuk je...., escargot, cacing tanah, lebah, pepatung.. semua larilah!!
Kena hat etek jugaklah pokok rambutan, ciku dan manggis aku!!...



Psssttt... berliannnnnn..... sonyap je aku sms... hulu tembeling sana pun ada coverage tau... bahamas mana ko pi nih!! aku tak sabau nak pi mph ni.... depa dah distribute novel hang ke alamanda ke belum??!!!>>>>>>>

16 comments:

patin said...

ler... anto kelas ngaji jek... sian pala budak tu kena luku jek karang.... untungler otomen bolian leh dapat diskaunnnnn.... ngah ngah ngah...

ahkakbatik said...

huh!! ni lah solution org koje... anto pi kelas... anto umah mak... suh dok skola dari pagi sampai petangggg....!!!...

dulu ada ustat mai umah.. tapi da benti sebab ustat tu ada discipline problem...(??!!)..
tengah dok pk.. kalau boleh nak dia blaja depan mato...

Bloom said...

walau tak keja.. tpi kena ke hulur ke hilir... uuuu... penat gak tu...

kat sini dah sakit bontot dah asyik dok atas kerusi.. lemak lagi berkumpul..

ahkakbatik said...

uiks... yo ko bloom.... kasik aku sikit leh tak? montot den leper....

BaNaNaS! said...

noted!

BaNaNaS! said...

hehehehe....

patin said...

oh!

ahkakbatik said...

hah!! ngada-ngada!! ngada-ngada.... lenkali korang kasik komen cenggini aku spam!!

Lemon Dusk said...

u spam.. i spank..

htr trojan kang!

Lemon Dusk said...

sebenarnya kan batik.. den tgh deep in thinking lah.. tgh mesyuarat kt shah alam.. ttg j-QAF dan KAFA..

BaNaNaS! said...

sebenornya kan batik, anak2 kite semua nih pandai-pandai belaka, cuma kita tak jumpak saluran yg betui utk masuk dlm otak pembelajaran depa tu..

BaNaNaS! said...

kalu kena saluran sat jer depa leh adapt benda2 yg kita nk ajo.. cam chacha ko tu seminggu jer leh pandai bila kena caranya..

sebelum nih musti ko hengat anak ko selow tp terbukti sudah ibunya yg es - car - goat utk mengajornya hehehe..

ahkakbatik said...

huh!! semalam aku ajar iqra'.. meleleh ayaq mato dia.. heh heh.. kijam sungguh aku...

cik mat punya pasallah.. nak nenenlah.. merengek-rengeklah.... lepas tu aku insap..
ni masih insap.... tengah muhasabah diri...

razzlina said...

aku bercuti gaya orang rich n pemes...tak layan la sms-sms ke tenet tenet ke....total isolation beb.....


sebenonya kedit tarak, pastu umah abang aku tadak PC...kalau nak tenet aku kena pi opis dia...aku malas la pi opis dia...staff dia sumer jantan teruna ayu, kang depa tirguda sama aku sapa yang susehhhh ???? hehehe stetmen pasan nak mampossssss...macam laptop acer aku yg dah kiok tuuuu

Lemon Dusk said...

oh.. itu mcm ka?

anikerap said...

erk, kak tek..
seketot2 haku bontot wa vouge the vassss tawww..