Thursday, September 15, 2011

mak, sekolah suruh mintak derma!

Kenangan masa kaktek sekolah rendah dulu...
dalam hujung tahun 70an ke pertengahan tahun 80an...
lama ke?
memangler orang lama...
tapi best haper... kaktek dah melalui zaman rock kapak..
zaman lagu meleleh..
zaman dangdut....

rasa tak rugilah kalau miss zaman kpop pun....
takat tengok tarian gedik kpop tu...emmm alahai......
dah puas gedik layan tarian feminin dan elite...


la ni dah sepatutnya masuk slot beribadah... insaf.... kubur kata mari...
boleh tahan ramai dah kawan-kawan kaktek meninggalkan dunia...
sakit jantung dan eksiden punca utama...
sakit tua belum lagi yea.... ni baru separuh perjalanan...

ek.. lari tajuk...


Kaktek dapat pekej kutip derma dari sekolah budak-budak ni kelmarin...
takde exception.. anak seketul ka.. anak mpatbelas ketul ka...
tetap tiap sorang dapat satu pekej...

Teringat zaman kaktek membesar di kawasan perumahan banglo 4 tingkat 64 pintu dulu...
ramai betul sedara-mara tinggal serumah ek....
meriah...




Perpindahan dari penghuni rumah setinggan kawasan kg datuk keramat.
Jangan tak caya.... penduduk keramat jaya ni siap ada blogspot sendiri tu pasal kaktek dapat cilok gambarnya.

Kaktek tinggal di sini selama 13 thn... dari darjah 1 hingga tahun 1 di jalan semarak.....
ayah kerja di Polis Depot..
Sebelum pencen dan pindah ke rumah bertanah di Setapak.
Balik rumah pun jalan kaki melalui perumahan org kaya di Jalan Maktab.
Setiap kali lalu depan rumah2 org kaya, mesti kaktek jeling ke dalam rumah jika ada kesempatan...
idakler rasa nak dok rumah macam tu pulak... saja bizi bodi nak jenguk...
Dok banglo 4 tingkat tu dah rasa best sangat aper...

Petang2 main rounders dengan jiran-jiran...
takde keje boleh skodeng anak teruna rumah depan...
terbayang-bayang brader putih melepak yg hensem tu...!!!

haish... astaghfirullah hal azim...


Waktu dapat pekej kutip derma sekolah, bayangkan berapa banyak pintu kita boleh ketuk?
64 tau satu blok... sedangkan ruangan yang diberi cuma 40 baris...
haa... sekejap jelah penuh kan? patutnyalah....

Tapi oleh kerana kaktek jenis penyegan.... bak idung rompong kata Ahkak Forex...
maka selalunya singgit jelah yang tertera di borang kutipan....

Pernah kena marah dengan Mrs Tan sebab kutipan yang minimum..
"lu apa guna?"...kata Mrs Tan..

kaktek buat bodo jelah.. yelah.. masa tu baru darjah 2.. memang masih bodoh.


Mintak derma malu... malam bulan puasa jual mercun, tak malu....



(kredit gmbar dr google)



Pekej kutipan derma di sini lebih canggih.
Siap pamplet cantik-cantik.


Masalahnya kaktek takde rumah nak ketuk...
Jiran2 semua ada anak sekolah maka depa ada pamplet yang sama...
sedara mara takde...
maka siapa yng kena ketuk?
Poket laki akulah jugak....

Barang harga singgit takde...
Cookies doh dah $15, cheese cake $22, tote bag $13....
tak banyak pilihan banding di charlotte dulu... siap ada bling-bling lagi...


Barang mahallah banding harga di pasaraya...
yelah, kalau murah bukanlah fundraising namanya kann....





Masalahnya budak-budak di gula-gulakan dengan hadiah menarik untuk penjualan yang banyak...
jual 1 ke 4 item dapat rantai plastik yang dah berlambak kat rumah ni..
jual 5 dapat spek itam plastik...
tak payah cerita jual sampai 200 la... nak beli 3 item pun aku dah semput.



9 comments:

Anonymous said...

First!

Sah ko pergi rumah cik som tadi. Ko pinjam ayat aku ni kena bayar royalti tau.

Derma tu pejam mata je bayar utk skut tu. makanan kita derma, kalo dgn ikhlas jadi darah daging. Pahala pun dapat. Derma cukup-cukup makan je. Lelebih nanti rantai plastic tu berkecai jugak. Pastu jenuh nak kutip.

Tapi kalo laki ko kata boleh, tenyeh aje kat ruang mana ada.

Ahkak.

pssssst. nanti ahkak update blog yg bersawang tu.

Sebelum terlupa " SELAMAT HARI KEBANGSAAN a.k.a HARI MALAYSIA" eSOK COTI.

ahkakbatik said...

2nd!!!!

Ahkak! aku letak kredit nama ko tau... so takleh saman.

haaa copatler updet entry boleh aku tambah skill ngutuk kt sana...

awatler msia ni sesuka ati tambah coti...

cahya indah said...

meriah betul gambar cookies dgn cheesecake, kaktek..hehe

razzlina said...

Bak mai borang meh aku derma jugak. Wit Monopoly bebudak nih bertabur ateh lantai nih...ngeh ngeh

ahkakbatik said...

CI.. memang meriah... ni dok belek katalog lagi nih...hehehee... pokai..




daimen.... aku pon ado... usd lagik!

Maya Marisa said...

canggih betul dorang nie. siap ada catalog. mcm bukak catalog kedai kek pun ada.
err kak tek, maya beli pakai duit monopoly bole?

harnidahussin said...

ehh..kak tek do kat setapak ker...check dulu dok kat wangsa maju...selalu jalan ikut semarak tu...ehh...cuma kalau tahun kak tek kat situ...chek belum lahir kot ;)

somuffins said...

AB
Camana dah ramai penderma2 penuhkan kad budak2 tu semua? Kalau dekat, boleh juga kitorang penuhkan, kan?

Psst.. mintaklah Ahkak Forex penuhkan kad2 tu, dio kayo kan?

ahkakbatik said...

Maya, kalau bayar pakai duit monopoly, kaktek bagi katalog je.. sebab katalog ni pun free.... hokeh?




hamboi Nida....!!! molot hang!! eh jari hang!!!!




CS, saya huluq katalog kat ahkak forex, dia huluq form forex kat saya... heh.. tu kena letak rebu-rebu tu..